- Satan bikers -
o klubu
Hot
rod
Hot rod dragstrip contest
V klubu je nás osm co sedláme nějaký ten stroj poháněný motorem. A proto jsme se po návštěvě německého
Finsterwalde rozhodli, kde jinde než u piva že, zkusit uspořádat podobné sprinty aut a motocyklů, prostě
Hot Rodů, tady u nás. K tomu nám dobře slouží malé polní letiště u obce Hluboká asi tři kilometry od Žihle.
Letiště není moc velké, na délku má 600 metrů a na šířku 10 metrů. Již dlouho sem jezdíme naše stroje a
různé naše speciály testovat a zajíždět. Proto jsme se chtěli s naší zábavou a ukrutným koníčkem podělit
i s ostatními, stejně ujetými lidmi jako jsme my. Finstrwalde je přeci jen trochu z ruky. Věděli jsme dobře, že
tento typ závodu není u nás vůbec zastoupený a není mnoho nadšenců, kteří se tento styl a kulturu zajímají.
I proto jsme do toho šli a je vidět, že každým rokem těchto lidí se řvoucími stroji přibývá.
co je to hot rod?
Mnoha lidem tato dvě slova nic neříkají. Zde se dozvíte, co tato dvě slova znamenají a jak vznikl Hot Rod.¨
Hot rody se začaly stavět v Americe po druhé světové válce za účelem pouličních závodů. Vojáci, kteří se
vrátili domů, měli dost peněz za výsluhy a nevěděli roupama coby. Vzali auto – například Ford T – a sundali
z něj blatníky, maximálně ho odlehčili a přidali na výkonu. Tečkou za jejich prací byl dokonalý lak a chrom.
Hot rody byly ale pro spoustu lidí příliš drahé. Chromovaný motor a kola, pětivrstvý lak, luxusní kožený
interiér… na to každý neměl. A tak vznikl fenomén rat rod: ‚krysa‘. Partička kamarádů dovezla z vrakoviště
starou shnilou káru, chybějící části nahradila díly třeba z úplně jiných modelů a z rezavé karoserie
demontovala blatníky, světla, kapotu motoru a snížila nebo uřízla střechu. Všechno upravila tak, aby byla
krysa plně funkční, špinavá jako z kanálu v Bronxu, ale jinak v plné kondici. Základem byl bublající
osmiválcový motor a výfuky dost krátké na to, aby byly slyšet v celém okolí a občas vyšlehly pořádný
plamen. Lakování buď chybělo úplně, aby vynikly zásahy do karoserie, případně se sáhlo na černou nebo
šedivou matnou. Důležitý byl nedokončený stav. Rat rod obvykle postrádá kapotáž, někdy i okenní
tabulky, zato kola má zpravidla větší, někdy dokonce z náklaďáku nebo dodávky. Neexistuje žádný návod,
jak a co má být uděláno. Každý rat rod je originální a osobitý.
Podle striktní definice je Hot Rod americké auto ze dvacátých nebo třicátých let, podomácku a s
minimálními náklady upravené tak, aby jezdilo co nejrychleji, bez ohledu na pohodlí posádky. V širším
slova smyslu tak ale můžeme nazvat cokoliv, co se drží základní filozofie jednoduchosti a zbavení se všeho
nepotřebného ve prospěch rychlosti.